De oostkant van Kyoto

6 augustus 2017 - Kyoto, Japan

09.09 uur JP tijd.
Vandaag weer in de bus om flink wat tempels te bekijken. We hebben een buskaart gekocht in plaats van ons eerste plan om te gaan fietsen want het wordt vandaag weer erg warm en dan is regelmatig vertoeven in de airco wel fijn.

20.31 uur JP tijd.
Kinkakuji of de zilveren tempel was onze eerste stop. Een rij souvenirwinkeltjes naar boven gevolgd tot we bij deze tempel kwamen. Vooral de zen tuin van deze tempel was erg mooi. Daarna zijn we doorgelopen naar een paadje langs het water genaamd de: Philosopher's walk. Mooie bomen aan weerszijden zorgden voor een lekker koele wandeling.

Nanzen ji tempel sloot direct aan op deze wandeling. Inmiddels waren we wel erg moe en warm van het lopen dus alleen de voorste gate erop genomen en verder lekker gezeten. Na deze tempel doorgegaan met de bus en toen lunch opgezocht. Een heerlijk rijst beef en groente bouillon voor gabi en rijst in ei (met ketchup) voor mij. Heerlijk vullend.

Daarna door! Naar Chion-in, dit was een wat grotere toeristische attractie want hier stonden ook allemaal bussen met toeristen. De tempel zelf bleek gerenoveerd te worden dus daar was niet heel veel van te zien. We liepen door naar Maruyama Koen een mooi park net naast Chion-in. Hier bleken ook veel toeristen heen te zijn gegaan want bij de vorige tempel hadden wij ze, ondanks de bussen niet veel gezien. Ik het parkje even een ijsje genomen (shaved ice met een smaakje) en toevallig wat reisgenoten tegen gekomen. Even lekker gekletst en toen doorgelopen naar Yasaka shrine. Deze was kleurrijk maar we hebben er niet veel tijd voor genomen omdat we graag door zouden willen gaan naar Nishiki market.

Even lekker shoppen. De airco in, kijken maar niet kopen was een beetje ons motto. Uiteindelijk in deze straat wel een yukata winkel gevonden waar gabi die van haar vandaan heeft. Vanuit Nishiki hebben we onze tempel weg hervat naar de volgende op het lijstje: de Kiyomizu-dera tempel. Deze lag op een heuvel en langs de hele weg omhoog waren alleen maar souvenir winkels te vinden. Wij zochten weer vooral de shopjes uit met airco zodat we regelmatig konden afkoelen want het was inmiddels 36-38 graden. En met die temperaturen omhoog was nog best een ding. Uiteindelijk boven bleek ook deze tempel voor een groot gedeelte in renovatie te staan. Dus wij hadden geen zin om nog verde de berg op te kleuteronderwijs. Mooie foto's gemaakt van de pagode maar daarna onder het geluk van een ijsje weer de berg afgedaald. In die straat was het beduidend minder druk. Weer een yukata shopjes gevonden en daar een andere Obi gekocht voor mijn yukata. Binnenkort maar eens uitproberen!

Na deze hele reis waren we wel toe aan iets ontspannends. Dus op weg gegaan naar de Kyoto handicraft center. Ook hier hadden ze mooie yukatas en toebehoren. Wij hadden alleen niets meer nodig en besloten na een korte rustpauze door te gaan naar ons avondeten. Lopende band sushi. Ik had het gisteren al geprobeerd maar Gabi nog niet. Dus om haar ook van de heerlijke sushi te laten genieten zijn we naar hartje winkelstraat Gion gelopen waar nog een musashi sushi restaurant zat. Heerlijk gegeten en dit keer niet in de rij hoeven te staan want we waren redelijk vroeg.

We hadden bedacht om s'avonds de geisha en maiko show te gaan bekijken bij het theater en we hadden de keuze om de show om 18.00 uur of 19.00 uur te volgen. Het was inmiddels net voor zessen dus besloten om de show van 19.00 uur te pakken zodat we nog even konden rondkijken in de volle straten. De show zelf was erg leuk. Gabi was vrijwilliger bij de theeceremonie. :) Na de show nog een snelle foto gemaakt van Pontocho alley in Gion. En toen was het toch echt tijd voor de bus terug en lekker opruimen en slapen. Morgen is het weer erg druk met een reisdagboek en de typhoon heeft ons helaas ingehaald. Voor morgen is het weercijfer 2 en de luchtvochtigheid 96%. We gaan het meemaken.

1. Mam:
    7 augustus 2017
    Ik hoop dat het meevalt met de typhoon. Vertrekken jullie al weer uit Kyoto?