Van Kumamoto naar Nagasaki

13 augustus 2017 - Nagasaki, Japan

10.40 uur JP tijd.
Vandaag hebben we weer een reisdagboek met onze laatste shinkansen. We gaan van kumamoto naar Nagasaki. Inmiddels zitten we in de express trein met Nagasaki als bestemming. We hebben de laatste shinkansen al gehad en dit ritje duurt nog ruim een uur. We komen rond 12.30 aan in ons hotel vandaag en daar zien we onze grote koffers ook weer terug! Hopen dat we gelijk kunnen inchecken en anders moeten we even wachten tot 14.00 uur. We reizen nu in ieder geval langs veel boerderijen met oa pompoen en rijst plantages. Het zijn lieve dorpjes in ieder geval.

23.54 uur JP tijd.
Zo duurde iets langer bij de ropeway dan de bedoeling was maar we hebben een prachtig uitzicht gehad op de gehele stad van Nagasaki vanaf mt Inasa!

Na aankomst in Nagasaki waren onze kamers gelukkig weer gelijk beschikbaar. Wel een rompertje is dat mijn grote koffer door het reizen met de takkyobin beschadigd is. Er zit een deuk in die ik er niet meer uit kan krijgen. Hopelijk krijg ik nog iets van een vergoeding en ik vraag me af of dit in Nederland desnoods gerepareerd kan worden…

Magoed, ondanks deze tegenslag konden we dus gewoon onze kamers in en ons voorbereiden op het ontdekken van Nagasaki. We beginnen bij de Dutch slopes. Dit zijn heuvelen waar Nederlanders zich hebben gevestigd in Nagasaki. Staan nog een aantal huizen in Nederlandse stijl. Na een paar mooie foto's zijn we doorgelopen naar de Chinese straat. Hier een lekker ananas ijsje gegeten en verder gelopen naar Deshima. Dit was in de koloniale tijd een eiland waar Nederlanders leefden zodat er handel gedreven kon worden met de Japanners.

Inmiddels is het geen eiland meer en is het omgetoverd in een museum, die in tegenstelling tot alle andere musea tot nu toe, wel ingerichte kamers hebben waardoor je goed kan zien hoe het er uit heeft gezien toen. Echt leuk!

Hierna weer lekker terug naar het hotel. We hadden namelijk om 18.00 uur afgesproken met 2 anderen van de groep om lopende band sushi te gaan eten. Zij wisten de weg gelukkig dus we liepen onder hun leiding naar het restaurant. Het restaurant lag in een overdekt winkelcentrum met ook weer een Daiso. Na de belofte daar later nog eens te kijken, zijn we het restaurant binnen gegaan.

Het was druk dus we moesten ons inschrijven en even wachten. Uiteindelijk werden we naar een tafeltje achterin geleid waar je ook echt met z'n vieren kon zitten! Lollig omdat alle converyor belt sushi restaurants tot nu toe alle stoeltjes aan de lopende band hadden. Ook het pakken ging hier anders. Je kon beter van de kaart bestellen dan het van de band afhalen dus dat hebben we ook gedaan. Heerlijk gegeten, kan niet anders zeggen. Ze hadden het druk en verstonden belachelijk weinig Engels maar het was ons gelukt. Zelfs nog twee andere reizigers naar het restaurant geleid.

Daarna de beslissing genomen om toch nog naar de ropeway te gaan. Het was inmiddels al acht uur geweest en een dik half uur om er te komen. Uiteindelijk hebben we gelopen en kwamen rond 21.00 uur aan bij het gebouw. Waar helaas net 3 bussen chiEnen geleegd waren. De rij was dan ook ongelooflijk lang. Wij hadden natuurlijk niet voor niks gelopen dus in de rij gaan staan, hopend dat hij niet ouder stoppen voordat wij naar boven mochten. (Hij was officieel open tot 22.00 uur.)

Iets voor Tienen mochten we naar boven. En wat een uitzicht ook vanuit dat karretje al. Echt heel mooi. Eenmaal boven snel naar het observatie platform gerend en foto's gemaakt omdat we dachten dat we anders misschien niet mee terug mochten. Maar eenmaal terug konden we rustig in de rij gaan staan. Alles wat naar boven was gegaan kon ook weer naar beneden. Op dit punt moet ik toch even mijn medeleven betuigen aan die werkende Japanners van de kabelbaan. Bij ons, hoef je het niet in je hoofd te halen om later door te werken dan er is aangegeven op de bordjes. Is een bieb om acht uur dicht dan wordt er minimaal een half uur en kwartier voor tijd gemeld dat je je spullen moet pakken en of je dan zo vriendelijk zou willen zijn om op te hoepelen. 5 minuten voor sluiting staan er mensen bij de deur van de supermarkt om niemand meer binnen te laten en alleen mensen uitgeleide te doen. Hier dus niet.

Wij stonden niet achteraan en gingen pas iets voor 11en weer naar beneden. Ik schat dat de medewerker van de ropeway pas na twaalven klaar waren met het naar beneden transporteren van al die mensen. Daarna moet er misschien nog schoongemaakt worden. Kortom zeker overwerk als je om 22.00 uur het laatste karretje had verwacht.

Eenmaal beneden konden wij geen team of bus meer krijgen dus gezellig het stukje weer terug gelopen naar het hotel. Onderweg naar een 24 uurs winkel ingedoken voor ontbijt. Morgen gaan we lekker uitslapen!

1. Mam:
    14 augustus 2017
    Klantvriendelijkheid staat hoog in het vaandel dus.
  2. Rene:
    15 augustus 2017
    wat betaald het overwerk per vuur?