Van Koya-san naar Osaka

8 augustus 2017 - Yodogawa-ku, Japan

13.31 uur JP tijd.
Vandaag gaan wij weer doorreizen naar Osaka waar we weer 1 nachtje verblijven. Gisteren rustig aan gedaan vanwege de regen en vandaag begon ook nog bewolkt. Om 6.30 uur begon de ochtend meditatie. Dit bleek wel drie kwartier tot een uur te duren. Wel grappig om een keer mee te maken maar Gabi vond het leuker dat ze in Tokyo ook zelf mee mocht doen.

Na deze meditatie was het ontbijt. Dit was een lichtere variant van het avondeten van gisteren avond. Dus miso soep, rijst, nori vellen en wat ingelegde groenten. Daarnaast ook zoete tofu. Het was wel lekker. Ik heb niet alles opgekregen maar het was voedzaam.

We hadden natuurlijk geen koffie dus voordat we tempels gingen bekijken zijn we een cafetje ingelopen voor het zwarte goud. Gabi had er appeltaart bijgenomen en toen de dame het kwam brengen had ze een foutje gemaakt en twee appeltaartjes warm gemaakt. Dus we kregen de tweede gratis. Altijd lekker!

Daarna hadden we tot 9.45 uur de tijd om de omgeving te verkennen want we moesten nog uitchecken. In sneltreinvaart dus de tempeltjes langs geweest en zelfs een paar souvenirwinkels bezocht voordat we weer terug gingen naar onze tempel. Eenmaal daar aangekomen konden we uitchecken en zouden we om 10.42 de bus nemen. Dus ook nog even de begraafplaats bekeken waar de bikkels uit de groep gisteren in de stromende regen naartoe zijn gegaan. Wel heel grote bomen maar helaas ook heel veel nare muggen. Gabi is in een kwartier tijd iets van 5 keer gestoken. Dus gauw weer terug naar de tempel en wachten op de bus.

Eenmaal bij Koya station aangekomen bleek de kabelkar niet te rijden want er was een boom op de rails gewaaid door de storm dus iedere toerist werd via taxi's of bussen naar beneden vervoerd. Het afdalen van de berg kost wel ruim 1 uur dus de planning liep wel erg uit. Wij zaten met z'n allen in de bus en werden vervoerd naar hashimoto. Vanaf dit station konden we met de trein terug naar Namda. En vanuit daar weer door naar Osaka. We zitten nu in de trein naar Namda. Net geluncht met een paar onigiri dus we kunnen er weer tegenaan!

21.59 uur JP tijd.
We waren door het kapotte kabelbaantje uiteindelijk twee uur later dan gepland in ons hotel dus het was wel belangrijk om snel te zijn als we nog iets zouden willen doen. Er was eigenlijk een zwembad aan ons beloofd maar dat kost 1080 yen (zo'n 8 euro) per persoon ondanks dat we in het hotel zelf verblijven dus dat vonden we zonde. Dan maar het originele plan: het aquarium!

Het was even zoeken totdat we het hadden gevonden met deze nieuwe trein en metro lijnen maar het was gelukt. Vanuit het station was het aquarium trouwens niet meer te missen want er zat een enorm reuzenrad naast. (Die trouwens nu s'avonds ook vanuit ons hotel te zien is!).

Eenmaal bij het aquarium ook besloten dat we het reuzenrad in zouden gaan dus een duo ticket genomen. Het aquarium zelf was erg mooi. Lekker groot ook dus we hebben ons daar wel vermaakt. We hadden alleen reuze honger en er zat alleen een cafetje. De echte restaurants zaten in een ander gebouw, een soort shopping mall. Maar gelukkig hadden ze bij het café een reuze hotdog! Echt heerlijk gesmuld van dit ding en daarna ook gelijk geen honger meer.

Na het aquarium zijn we het winkelcentrum nog ongewenst maar omdat we beiden vol zaten toch alleen gekozen voor een toetje: pannenkoek voor gabi en een ijsje (meloen, want vanille en koek was op :’’’( ) voor mij.

Daarna tijd voor het reuzenrad! Super leuk om zo naar boven te gaan en alles te kunnen zien. Ik geef het toe net voor het hoogste punt vond ik het toch wel erg hoog voor zo’n gammel bakje maar het uitzicht was prachtig! Super veel foto's gemaakt, we kunnen later altijd uitzoeken!

Nu weer heerlijk gedoucht op onze hotelkamer met het ontbijt en de luchtvochtigheid alweer geregeld voor de reis van morgen (we worden er ooit nog wel goed in, dat reizen) naar Hiroshima.

Even een aantal praktische zaken die we van Japan hebben geleerd tot nu toe op deze reis:
In NL hebben we naar verhouding heerlijk toiletpapier. Hier is alles super dun!
Alle hotelkamers hebben een plastic douchecabine die er van tevoren ingeplaatst lijkt te zijn. (Met spiegels die helaas niet op de goede hoogte hangen)
Japanners gebruiken altijd doekjes om hun handen af te nemen voor het eten, heel hygiënisch. Daar kan NL van leren.
We kregen zonder gemopper het geld terug voor de reservering van de kabelkar en we zijn netjes door een bus naar beneden gebrachte en andere gezinnen zelfs door taxi's zonder dat we daarvoor hebben moeten betalen. Echt heel netjes, alles werd geregeld. Dat is in NL echt niet mogelijk.
Het besparen op tasjes/plastic is hier niet echt aan de orde, je krijgt nog overal een tasje bij, meestal zelfs ongevraagd. Wel scheiden ze bijna al het vuil, ook op de straat. Plastic flesjes, blik en papier is allemaal apart! Heel netjes.

Zo en daarmee sluit ik af. Welterusten!

1. Mam:
    8 augustus 2017
    Mij benieuwen wat jullie van Hiroshima vinden. En hoe vond jij het slapen op een futon?