De laatste dag in Tokyo

31 juli 2017 - Toshima-ku, Japan

17.30 uur JP tijd.
De laatste dag in Tokyo!
Eergisteren hebben we Ueno park overgeslagen maar omdat Ghibli eigenlijk vandaag op het programma stond maar al een maand volgeboekt was hebben we besloten om Ueno nu als eerste te doen. Met die beslissing betekent het ook gelijk dat we vandaag niet met de groep meegaan. Voor vanavond is echter afgesproken dat we gezamenlijk gaan eten dus uiteindelijk zien we elkaar nog wel.

Dus om 8.30 uur op naar de metro om Ueno park te bekijken! Eenmaal daar aangekomen is het al redelijk warm. Vandaag zou het 34 graden worden volgens de voorspelling. Wel met wolken, maar toch. In het park, meer een soort stadspark met een ingebouwde dierentuin, konden we een kaartje krijgen van het park. In het park zelf hebben we uiteindelijk twee tempels bezocht. De inari tempel, voor vossen en een gouden tempel met een vredesmonument. Na deze tempels waren we toe aan verkoeling dus op naar de airco bij de Starbucks. Daar lekker gesnackt en daarna weer doorgelopen naar de tempel bij het water. Hier had gabi een mooie stempel ontdekt voor in ons boekje! Nog een paar foto's genomen van de schildpadjes voor we weer terugliepen richting station. Inmiddels was het alleen nog maar benauwder geworden dus wij waren blij met de gekoelde metro.

Onze volgende stop was shinjuku gyoen. Weer een groot park. Helaas bleek deze op maandag niet open te zijn dus weer terug naar de metro op naar de Tokyo government Metropolitan building!
Dit gebouw telt twee torens waarvan je op de 45ste verdieping over heel Tokyo kan uitkijken! En als het heel helder is kun je zelfs mt Fuji zien liggen. Dat was bij ons niet het geval maar het was wel helder genoeg om Tokyo goed te kunnen zien. Heel leuk ook om te zien waar dan de verschillende shrines zich bevinden. De Meiji Jingu tempel, onze volgende stop was heel herkenbaar door het gigantische groene bos temidden van alle gebouwen. Echt heel grappig. En wat is Tokyo groot zeg! Op deze manier wordt dat alleen maar extra duidelijk.

Goed onze volgende stop was dus de Meiji Jingu Shrine. Deze ligt vlakbij de bekende wijk Harajuku. Wij hebben de metro gepakt (weer een paar stempels gevonden) en toen een stukje gelopen om er te komen. Helaas bleek de tempel gedeeltelijk te worden gerestaureerd voor de olympische spelen in 2020. Hij was dus niet zo mooi als ik mij kon herinneren. Wel weer een stempel gevonden, het ging erg goed daarmee vandaag, voordat we richting de harajuku wijk zijn gelopen.

Wij waren inmiddels wel erg moe en zochten een plekje om even te relaxen. In de Daiso hebben we allebei waaiers gekocht om de hitte nog een beetje te verminderen maar we dachten dat het nog beter zou helpen als we gewoon een ijscrepe gingen eten! Zo gezegd zo gedaan en met onze ijscrepe konden we zitten in een speciale eating area zodat onze voetjes ook konden rusten.

Daarna verder door takeshita street gelopen. Hier kom je ook weer de meest schattige dingen tegen. Waaronder ook de mensen. Er lopen veel meisjes rond compleet verkleed in Lolita pakjes met plateau schoenen. Hoe ze het uithouden in de warmte is mij een raadsel! Wij konden het in ieder geval niet meer verdragen dus gauw naar harajuku station gegaan (geen stamp dit keer :S) en richting Shibuya met het bekende kruispunt!

Op Shibuya voor het kruispunt nog even de bekende hond Hachi op de foto genomen die op dit station nog steeds wacht (als standbeeld) totdat zijn baasje hem komt ophalen. Daarna de kruising over en genoten van de drukte. Maar niet van de warmte. Dus toen we bij een straatje kwamen met een Mac en een burger King twijfelden wij geen moment en hebben een lekker koud drankje besteld bij de burger King. Daarna hadden we nog net genoeg energie om een klein rondje te lopen in shibuya voordat we lekker terug gingen naar de metro en ons hotel.

22.52 uur, JP tijd.
Inmiddels weer in het bedje aan het schrijven. Na het rusten op de kamer zijn we het winkelcentrum onder en naast ons hotel nog even gaan verkennen. We hadden al eerder gezien dat hier interessante winkels zaten en dat er een Pokémon evenement was met een Pokémon centrum. Dit konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan! Dit heeft ertoe geleid dat Gabi en ik in volgende steden dus echt niet meer op zoek mogen gaan naar Pokémon centra want die zijn niet veilig voor ons. (maar vooral niet voor onze portemonnee.) Ze hebben wel super leuke en schattige dingen dus ik snap wel dat we er steeds terugkomen… daarnaast was er ook een winkeltje met veel Ghibli merchandise. Daar hebben we een Cal spatel gezien maar uiteindelijk besloten deze niet mee te nemen. Ik zou het alleen maar zonde vinden om hem te gebruiken!

Ook nog op zoek geweest naar wat souvenirs voor anderen en daarin redelijk geslaagd. Er komen nog meer steden aan dus bewust een paar spullen ook nog even laten liggen.

Om 19.30 gingen we met de groep naar een restaurant vlakbij ikebukuro. Een izakaya waar je dus ook traditioneel je schoenen uit moest trekken voor je naar binnen ging. Hier hadden sommigen niet helemaal op gerekend dus onder de grapjes over een voetendeo werden wij begeleid naar onze plek. Het beloofde al een gezellige avond te gaan worden zo! Het was een heel mooi restaurant met heel schappelijke prijzen en flinke porties. Eindelijk ook weer iets van groenvoer want dat heb ik de afgelopen dagen wel gemist. Na de salade en de sushi nog een frituur hap genomen en toen zat ik wel vol. Tijdens het eten hebben we bol bewondering geluisterd naar alle verhalen van de medereizigers en ons alvast verheugd op de komende dagen!

Nu lekker slapen en morgen op naar de wasabi boerderij en Matsumoto!

1. Mam:
    31 juli 2017
    Ben erg benieuwd naar de foto's. Hebben de andere reizigers nog iets gezien, wat jullie hebben gemist of omgekeerd?
  2. Naomi Verwer:
    1 augustus 2017
    Ja een mooi uitzicht vanuit de Tokyo Tower, ze konden het silhouet zien van Fuji-san maar niet de top. De Tokyo Tower hebben wij niet gehad. Maar de rest heeft Odaiba niet gehad dus het was geven en nemen :).
  3. Mam:
    1 augustus 2017