Van Tokyo naar Matsumoto

1 augustus 2017 - Matsumoto, Japan

22.27 uur JP tijd.
Vandaag hebben we Tokyo verlaten en zijn we met de bus vertrokken naar Matsumoto. We zaten in een privé bus en vertrokken rong 8.45 uur. Er was airco in de bus en we konden onderweg dus ook nog even stoppen bij een plaatsje waar we koffie konden drinken.

In de bus was het een gezellige boel. We hebben toen we door Tokyo geen reden nog verschillende plekken gezien die we net de dag ervoor hadden bezocht dus dat was wel leuk. We voelden ons helemaal Japan kenners. Zo'n anderhalf uur verder was dan onze eerste stop. Bij een enorme plek langs de snelweg waar half Japan aanwezig leek te zijn! Schoolkinderen, business mannen, gezinnen en bussen alles stopte hier. Na een korte stop en koffie, gingen we weer verder.

De omgeving was van het drukken en hoog bebouwde Tokyo overgegaan in laagbouw en ook erg bergachtig geworden met aan alle kanten hoge heuvels en diepe valleien. Het was in ieder geval een mooie reis. Door een dik wolkendek hebben we mount Fuji helaas niet gezien. Maar in plaats daarvan kregen wij van onze Japanse gids een dvd te zien over Fuji en over de natuur van Japan. Helaas zat hier erg rustgevende muziek onder waardoor het halve reisgezelschap op een gegeven moment plat lag.

Een uurtje later kwamen we in de buurt van de wasabi boerderij die we onderweg ook nog zouden bezoeken. Dit bleek niet een klein boerderijtje te zijn maar bijna een toeristische attractie. Er waren zelfs standplaatsen voor de bussen. Hey verbouwen van de wasabi zelf was wel erg indrukwekkend. Onze Japanse gids kon veel vertellen over de boerderij in een kleine Tour van 20 minuten uren. Daarna konden we zelf nog even wat eten of ontdekken. Wij hebben nog wat rondgelopen voordat we vooraan in het cafetje uitkwamen waar we een wasabi ijsje hebben gegeten. Dit was niet zo vies als het op eerste lijkt.het smaakt vooral naar vanille ijs maar op het einde lijkt het alsof je mond wel schoner is. Gabi vond dat de wasabi er in de nasmaak wel uitkwam.

Op de vooraf afgesproken tijd gingen we allemaal de bus weer in voor het laatste stuk van de reis naar Matsumoto. Dit was nog een half uurtje waardoor we rond 15 uur aankwamen bij ons hotel. We konden gelukkig gelijk de kamers op en na wat opfrissen gingen we meteen door naar Matsumoto Castle. Dit kasteel werd vroeger bewoond door de leider van de samoerai. Het is een van de weinige kastelen in Japan die bewaard is gebleven. We hebben een leuke tour gehad samen met de groep waarna we ons op hebben gesplitst om nog wat andere dingen in Matsumoto te gaan bekijken. We zijn langs een aantal shrines gelopen en hebben een leuk traditioneel winkelstraat je bekeken. Helaas gingen de winkels net dicht maar de sfeer hebben we kunnen proeven.

Na deze uitstapjes gingen we weer naar het hotel om even lekker te kunnen ontspannen. Dat moet ook op zo'n drukke reis! Gabi is naar de onsen van het hotel gegaan en ik ben op de kamer gebleven. Om 19.15 hadden we afgesproken met de rest van de groep in de lobby om richting een restaurant te gaan. Na een beetje zoeken hebben we het gevonden maar het bleek van dezelfde keten te zijn als het restaurant die we gisteren in Tokyo ook hadden bezocht. Helaas ook dezelfde gerechten. Morgen gaan we dus waarschijnlijk weer zelf op stap.

Daarna weer terug naar het hotel en nu dus lekker aan het schrijven. Morgen kunnen we een beetje uitslapen voor we met openbare bus dit keer naar Takayama vertrekken.

1. Mam:
    1 augustus 2017
    Hoe groot was de wasabi boerderij?
  2. Naomi Verwer:
    2 augustus 2017
    Heel groot. De wasabi werd gekweekt op de rivier en die liep gekronkeld de vallei door. Maar het kweken van de wasabi zelf kost ook veel tijd dus logisch dat ze ook een groot oppervlakte nodig hebben. Je kunt het zelf zien door te zoeken op google met 'daio wasabi farm'. :)