Sumida river fireworks dag in Tokyo

29 juli 2017 - Toshima-ku, Japan

21.55 uur JP tijd.
Het opstaan vandaag was even moeilijk. Wel lekker geslapen maar kort waardoor we de wekker toch even twee keer op snoozen moesten zetten. Uiteindelijk dus om 8 uur ons bed uit en begonnen aan de dag. En wat een dag!

We begonnen met een klein ontbijt. Daarna van ikebukuro station naar de Tokyo skytree. Op ikebukuro kwamen wij de rest van de groep nog even tegen. Die gingen naar de tsukiji vismarkt. Iets waarover wij aan het u twijfelen waren gezien gabi's aversie voor de meeste vis. Uiteindelijk besloten om ons eigen plan te trekken vandaag. Bij de skytree family Mart hebben we onszelf voorzien van een lunch en snacks. Ook mocht gabi meedoen met een soort grabbelton waardoor we gratis ijskoffie kregen. Geweldig!

Eenmaal in solemachi (het winkelcentrum van de skytree) gelijk richting het Pokémon center gegaan. We keken onze ogen uit! Twee pikachus (mensen in pak) in het centrum die iedereen een knuffel gaven en in de winkel zelf zoveel Pokémon spullen als je maar zou kunnen wensen. We hebben dan ook wel iets voor onszelf meegenomen :).

Daarna richting de skytree zelf maar vanwege het toch wel bewolkte weer besloten om niet naar de hoogste verdieping te gaan voor omgerekend 38 euro pp. In plaats daarvan ijverig op zoek gegaan naar de hanko's (stempels) waarvan we wisten dat er 1 in de skytree zou moeten zijn. Na een paar keer rondvragen en heen en weer lopen hadden we hem gevonden!

Inmiddels was het wel echt benauwd geworden op straat. In elke winkel en metro heb je gelukkig airco maar daarbuiten is het wel een beetje afzien! Wij dus op een rustig tempo naar onze volgende bestemming: de sensoji tempel!

Onderweg naar de tempel gebeurde er echter iets bijzonders. Wij werden door twee dames aangesproken en zij vroegen waar wij heen gingen. Wij antwoorden dus naar een tempel. Waarop zei zeiden, willen jullie samen met ons lopen? Wij gaven toestemming en werden gelijk geleid naar een buddistisch centrum een paar meter verderop! Niet helemaal de bedoeling maar waarom niet. Daar dus een buddistisch ceremonie meegemaakt en naderhand onze weg weer vervolgt.

De sensoji tempel was mooi maar ook heel druk. Omdat hij in de buurt zat van de festiviteiten van die avond hadden wij dat ook wel verwacht. We hadden eigenlijk het idee gehad om vroeg die kant op te gaan maar door de buddistisch club liep dat toch anders. Uiteindelijk waren we bij de tempel rond half 1. Een beetje over de tempel gronden heen gelopen en gabi heeft zich gereinigd met het water voordat wij een voorspelling hebben getrokken bij de tempel. Helaas slecht dus gelijk opgehangen aan het daarvoor bestemde rek.

We zijn verder nog een stukje de asakusa markt opgelopen maar we waren al wel moe en toe aan iets minder druks. Dus de metro weer genomen richting de imperial east gardens. Dit is een onderdeel van het keizerlijk paleis. Wij hadden in de ochtend te horen gekregen dat vooral dit gedeelte wel de moeite waard zou zijn. Eenmaal aangekomen kreeg je een kaartje voor de toegang (plastic) die je dan weer moest inleveren wanneer je de tuinen weer zou verlaten. De toegang was echter wel gratis!

In de tuinen vooral rustig gelopen, nog steeds erg benauwd maar gelukkig hadden we op asakusa station een gratis waaier gekregen ivm het vuurwerk van die avond. Wij konden in de tuinen dus een beetje bijkomen gelukkig! Toen we de tuinen weer gingen verlaten kwamen we weer een stukje van de groep tegen! Zij waren wel naar tsukiji geweest maar hadden daarna ook zelf gekozen iets anders te gaan doen. De tuinen was daar 1 van! Even gezellig kunnen kletsen voordat wij doorgingen naar onze volgende stop van vandaag: akihabara!

Met de metro was het niet al te ver gelukkig. Onderweg nog een MacDonalds ingelopen voor iets koude. Eenmaal in akihabara weer enorm genoten van de drukte en overdreven manier van doen! Overal hangen anime advertenties en hoor je geluid. Je aandacht wordt op het ene moment getrokken door verklede karters en het volgende moment door de gigantische billboards waar akihabara ook wel bekend om staat. Uiteindelijk een winkel binnengelopen en heel veel leuke spullen gezien! We konden natuurlijk niet alles kopen maar....

We hadden helaas niet heel veel tijd maar met de enorme mensenmassa's bleek ook dat het niet heel erg was. We hadden al een hele dag gelopen, tijd voor een van de dingen waar we ons op verheugden: het Alice in Wonderland restaurant! Onze reservering stond voor 18.00 uur maar we konden gelukkig al eerder terecht. 16.45 zaten we aan de tafel! Heerlijk gegeten en de sfeer was super. Ook lekker meegezongen met verschillende Disney liedjes die voorbij kwamen ( alleen de Engelse, zoveel Japans kennen we ook niet ;P). Het restaurant was niet helemaal zoals ik het mij herrinderde van 2012. Het thema eten was helaas minder terug te vinden. Het dessert was wel erg mooi!

Toen snel de metro gepakt richting ryogoku, waar we met de rest van de groep hadden afgesproken voor het vuurwerk van die avond. Helaas begon het in Ginza al enorm te regenen (nadat we uit Alice kwamen) en we hadden onze plu niet mee. :(
Eenmaal bij ryogoku geen uitgang aan de noord kant kunnen vinden dus we zijn maar flink ingelopen. Onderweg nog wel een paraplu gekocht ook al waren we al flink doorweekt. De temperatuur was nu wel iets fijner!

Na doorlopen leek het erop alsof we de groep niet konden vinden dus bij het Edo museum maar gaan zitten met een heel hoop andere mensen om daar van het vuurwerk te gaan genieten. Toen het eenmaal begon zag je helaas niks. Daarop besloten toch door te lopen. We kwamen langs het parkje wat oorspronkelijk de plaats zou zijn geweest waar we met de groep zouden zitten. Daar was alles echter heel nat dus wij zijn doorgelopen. In de volgende straat kwamen we toch nog een groepsgenoot tegen die kon vertellen dat de rest door was gelopen maar dat er ook een aantal waren afgehaakt. Wij besloten om toch door te lopen. Het was inmiddels al wel 19.20 uur en het vuurwerk zou doorgaan tot 20.00 uur. Even verderop weer mensen van de groep! Wij bleven toch doorlopen en kwamen uiteindelijk bij een brug uit waar we langzaam overheen geleid werden. Toch nog het vuurwerk van dichtbij kunnen zien. Toen we de brug over waren gelijk de metro ingedoken om hopelijk de grootste drukte te ontwijken en dat was redelijk gelukt. Rond 21.00 uur na wat creatief lopen rondom ikebukuro station :( eindelijk terug in het hotel. Daar lekker in bad geweest en dit geschreven.

Morgen hebben we de excursie naar kamakura dus dan zitten we een aardige tijd in de trein. Hopelijk genoeg tijd om nog wat foto's op de blog te zetten. Nu eerst lekker slapen!

1. Mam:
    29 juli 2017
    Dat was een druk programma. Jammer van de regen. Morgen gelukkig iets minder hectisch?
  2. Naomi Verwer:
    30 juli 2017
    Klopt. Vandaag de excursie kamakura. Met de groep dus we gaan het zien!