De westkant van Kyoto

4 augustus 2017 - Kioto, Japan

21.57 uur JP tijd.
Vandaag hebben wij de westkant van Kyoto onveilig gemaakt. We zijn begonnen met een ontbijtje in het hotel want bij dit hotel zit dat er standaard bij. Heerlijk! Even geen yoghurt van de family Mart maar croissants, yoghurt en fruit, apart fruit en salade. Hadden we het gewild dan was er ook een traditioneel Japans ontbijt op te scheppen met miso soep, witte rijst en vis. De vis heb ik wel genomen maar de rest heb ik aan mij laten voorbijgaan.

Dus goed gevuld op weg. Onze eerste uitdaging waren de bussen. In Tokyo ging alles met de metro maar in Kyoto heb je eigenlijk maar twee lijnen: van oost naar west en van zuid naar noord. Daarnaast is de metro redelijk duur. Een goedkoper alternatief is dus de bus. Voor 500 yen hadden wij een dagkaart binnen de hele Kyoto zone en konden wij daarbinnen elke bus pakken die we maar zouden willen. Een grote met de bus mee? Geen probleem, kost je niks extra. Geweldig! En nog het belangrijkste: de bussen hebben airco!!

Afijn terug naar de uitdaging. Want je kunt je voorstellen dat het in Kyoto met z'n enorme hoeveelheid inwoners en nog meer toeristen wel lastig is om de juiste bus te vinden. Nou de bus zelf was niet zo lastig maar de standplaats? Dat was even zoeken. Uiteindelijk is het gelukt na een beetje mopperen en waren we onderweg naar onze eerste stop van vandaag Nijo Castle.

Dit is een kasteel in het midden van Kyoto waar de shoguns hebben gezeten en waar de keizers verbleven toen de imperial Palace van Kyoto was afgebrand. Heel.mooi om te zien maar jammer dat je binnen niet mocht fotograferen. In het kasteel.moest je traditioneel je schoenen uit. Maar dit kenden we al van Matsumoto Castle.

Na Nijo hadden wij besloten om een toeristenplaatsen te bezoeken namelijk de gouden tempel. Die stond eerst niet op ons lijstje maar omdat de rest van de groep hier ook heen ging dachten wij dat het misschien onmisbaar zou zijn. Nou onze eerste indruk was eigenlijk juist. Zo ongelooflijk veel toeristen dat het gewoon niet leuk meer was. Dit is 1 tempel die je ook wel op de foto's had kunnen zien. Dan kun je zeggen: mooi hè? Maar dat is het dan ook wel. Ach we hebben de foto's gemaakt (helaas geen stempel gevonden) en zijn toen weer gauw naar buiten gevlucht.

Er waren wel mooie souvenirs shops in de buurt dus die hebben we nog bekeken. Nadat we iets leuks hadden gehaald weer op zoek naar onze volgende bus. We gingen namelijk richting de monkey park! Eerst stond er nog een andere tempel op het programma maar nadat we bij een laatste busstop aangekomen waren en we een half uur zouden moeten wachten totdat we de volgende konden nemen naar die tempel hebben we snel een paar foto's van een andere tempel genomen en zijn toen gewoon doorgegaan. Het was al druk genoeg!

Dus de monkey park. Na het kopen van de tickets zagen we veel borden staan die waarschuwden voor Heat stroke. Gabi had nog even gekeken naar review en zag dat het een beetje klimmen zou zijn. Nietsvermoedend liepen wij door, totdat we de trap tot in de oneindigheid omhoog zagen gaan! Zeg maar gerust een enorme klim!! Met behulp van de strategische bankjes, mistverntilatoren en een heus aircohuis hebben we het gered. De gedachtes aan de kleine aapjes die we zouden zien hield ons op de been terwijl onze shirtjes alleen maar natter werden en de drinkflessen leger. Ook vond de horloge het belangrijk om door te geven dat mijn trappen doel meervoudig bereikt was. maar we hebben het gehaald!!

En onze beloning was een prachtig uitzicht over heel Kyoto en natuurlijk die super schattige aapjes die we ook konden voeren! Enorm leuk! De afdaling ging sneller. Toen kond n we ook weer genieten! Eenmaal terug beneden hebben wij met tempura geluncht in een café voordat we de rest van onze lijst af gingen werken. Op nummer 1 stond een winkel bezoeken met yukatas want die hadden we vanuit de bus gezien. Ik ben geslaagd maar gabi nog niet. Dus dat wordt overmorgen toch nog naar de handicraft center voor gabi!

Daarna de volgende tempel: tenryuji. Hier hebben we lekker Nederlands alleen foto's van buiten van gemaakt. We hadden niet zo veel zin om alles nog eens van binnen te bekijken. Toen door naar de boulevard en vanaf daar richting de tuinen en bamboe grove. Eenmaal aangekomen bleek je voor de tuinen weer een heuvel op te moeten en te moeten betalen. Dus gelijk voor de bamboe grove gegaan. Heerlijk geslenterd en nog een klein tempeltje tegen gekomen! Fantastisch was dat.

Inmiddels half vijf dus met de bus weer teruggegaan naar Kyoto station. Onderweg nog medereizigers gesproken die ook dezelfde bus terug namen. Later afgesproken voor karaoke. Vanaf het station eerst op zoek gegaan naar eten. We zijn uiteindelijk uitgekomen bij een mos burger niet heel ver van het station af. Zoals verwacht allebei een hamburger genomen maar in combinatie met meloen soda. Deze was een beetje chemisch maar wel erg lekker na zo'n warme dag!

Onderweg kwamen we een groot winkelcentrum tegen met een Daiso dus daar nog geshopt. Nadat we bij ons hotel aankwamen ons snel klaargemaakt voor de karaoke. Samen met twee andere reisgenoten gingen we naar de karaoke baar naast het hotel. Ik in mijn nieuwe yukata.

Dit was super gezellig. We hebben meegezongen met de ABBA medleys, Disney liedjes en Bohemian rhapsody. Gelukkig gingen we net voor Gabi's volgende keuze: my heart will go on van Celine Dion weg. :P

Nu lekker op de hotelkamer en slapen want morgen wordt het weer vroeg. Dan gaan we naar Nara om de lieve hertjes te bezoeken!

1. Mam:
    4 augustus 2017
    En viel je yukata in de smaak? Of waren er meer van het gezelschap die er een hadden gekocht?
  2. Mam:
    4 augustus 2017
    En graag nog wat foto's.
  3. Naomi Verwer:
    4 augustus 2017
    Komt eraan hoor! De wifi is hier niet zo super dus alles moet op mijn mobiele netwerk. :) Ik was de enigste met een yukata. :)